Indien je bij QDC een webhosting hebt afgenomen en daarvan de e-mail functionaliteit wilt gebruiken, dan kan je een aangemaakt e-mailadres instellen in verschillende programma’s.

In dit artikel vind je de instellingen, welke je kan gebruiken voor je Gmail account. Zorg er eerst voor dat je het e-mailadres aanmaakt in DirectAdmin. 

Als je binnen DirectAdmin bent ingelogd, dan zie je in de URL het volgende staan:

https://web0X.qdc.nl:2222 – waar de X is vervangen door een nummer. Het is belangrijk dat je dit onthoudt, voor het vervolg van de procedure.


Inhoudsopgave

Instellen binnen je Gmail account

  1. Je logt eerst in op je Gmail account. Daarna zie je een tandwiel-symbool, genaamd Instellingen. Kies deze en je wordt doorgestuurd naar de Instellingen, met verschillende tabbladen. Kies voor de tab Accounts en import.
  2. Op deze pagina zie je achter E-mail bekijken uit andere accounts: een link staan naar Een e-mailaccount toevoegen. Kies voor deze optie, waardoor er een nieuwe pagina verschijnt.
  3. Op deze pagina wordt het E-mailadres: gevraagd. Geef hier het door jouw, in DirectAdmin, aangemaakte e-mailadres op. Hier kan ook een e-mailadres worden opgegeven waar een forwarder op is ingesteld in DirectAdmin. Kies voor Volgende » om door te gaan.
  4. Op de volgende pagina kies voor de tweede optie, E-mail importeren uit mijn andere account (POP3). Kies weer voor Volgende » om verder te gaan.
  5. Nu kunnen er meerdere gegevens opgegeven worden, onder het eerder opgegeven E-mailadres.
  • Gebruikersnaam: Pas de gebruikersnaam aan, naar het door jouw aangemaakte e-mailaccount in DirectAdmin (inclusief je domeinnaam achter het @-teken).
  • Wachtwoord: Het wachtwoord behorend bij je e-mailaccount.
  • POP-server: Pas deze aan naar web0X.qdc.nl (vervang de X door het servernummer). Geef achter Poort: de waarde 995 op.
  • NB: Hoewel ook poort 110 mogelijk is, adviseren wij toch om poort 995 te kiezen, zodat je een beveiligde verbinding kunt gebruiken.
  • Een kopie achterlaten: indien je wilt dat Gmail het bericht kopieert, dan zet je deze optie aan. Als je deze optie niet gebruikt, dan worden de berichten op de server van QDC verwijderd.
  • Beveiligde verbinding gebruiken: Wij adviseren deze optie altijd aan te zetten. Dit is echter niet mogelijk als je poort 110 hebt gekozen.
  • Berichten labelen of archiveren: Dit zijn optionele keuzes, waar je zelf een besluit over kan nemen. Labelen kan handig zijn, als je meerdere e-mailaccounts toegevoegd heeft aan je Gmail account.

Als alle gegevens correct zijn ingevuld, dan kan je weer Volgende » kiezen om verder te gaan.

Indien je geen foutmelding krijgt, dan is het importeren van je account geslaagd. Je krijgt nu het verzoek om ook e-mailberichten te kunnen verzenden namens het geïmporteerde account.


Verzenden vanaf je eigen e-mailadres

Indien je het e-mailadres hebt geïmporteerd, dan kan je kiezen om direct het e-mailadres ook in te stellen om te verzenden. Dit kan je eventueel ook later instellen, door te kiezen voor 'Nog een e-mailadres toevoegen' achter Mail verzenden als:.

NB: Indien u deze optie niet ziet, dan vind je deze onder de Instellingen en dan de tab Accounts en import.

  1. Kies voor Ja en dan Volgende » om verder te gaan.
  2. Op de volgende pagina geef je een gewenste Naam op, behorende bij het e-mailadres. Dit is de naam, welke een ontvanger ziet als afzender.
  3. Optioneel kan je als 'Beschouwen als alias' uitvinken.
  4. Je kunt een alternatief Antwoordadres opgeven. Als dit is ingeschakeld, dan kan zal een ontvanger van je e-mailberichten het hier opgegeven e-mailadres zien, wanneer deze kiest voor beantwoorden. Laat het veld leeg, als je dit weer wenst uit te schakelen.
  5. Kies voor Volgende stap» om de procedure te vervolgen.
  6. In dit scherm dienen de volgende gegevens ingevuld te worden:
  • SMTP-server: kies hier wederom voor web0X.qdc.nl, met als Poort 465.
  • Gebruikersnaam: geef hier nogmaals het aangemaakte e-mailadres op.
  • Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord.
  • Beveiliging: Kies de aanbevolen SSL verbinding.

Als alle gegevens correct zijn ingevuld, dan kies je voor Account toevoegen » om de procedure af te ronden.

Er wordt aan het opgegeven e-mailadres eerst door Google een verificatie e-mailbericht verzonden. Deze methode wordt gebruikt om te bevestigen, dat je toegang hebt tot het gekozen e-mailadres. Je kunt de bevestigingscode uit het e-mailbericht kopiëren en invullen in het Controle veld of je kunt kiezen om direct de link uit het e-mailbericht te gebruiken. Hierna is het afzend e-mailadres succesvol ingesteld.

Om het ingestelde afzend e-mailadres nu te gaan gebruiken, kan je kiezen om de afzender aan te passen. Dit doet je als je een nieuwe e-mailbericht maakt binnen je Gmail account. kies hiervoor voor 'Opstellen'. Je kunt nu de afzender wijzigen door te kiezen voor het driehoekje (welke naar beneden wijst), achter het e-mailadres in het Van veld.


BELANGRIJK: Waar in dit artikel gesproken wordt over web0X.qdc.nl, dien je de X te vervangen door de server, waarop je hosting staat. Dit staat onder andere aangegeven in het e-mailbericht, waarin je je inloggegevens van DirectAdmin hebt ontvangen. Heb je deze niet voor handen, dan kan je proberen naar http://mail.uwdomein.nl:2222 te surfen in een browser. De URL in de browser wordt dan automatisch vervangen door https://web0X.qdc.nl:2222/ – waar de X dan je server(nummer) toont. Kom je er nog niet uit, dan kun je ons ook benaderen per e-mail (support@qdc.nl), wij geven je dan je server door.

Wanneer in dit artikel gesproken wordt over uwdomein.nl, dan dien je dit in de instellingen te vervangen door je gekozen domeinnaam, het gedeelte achter het @ (apenstaartje).

Mocht het alsnog niet lukken om je e-mailadres in te stellen, dan vernemen wij dat graag.