Indien u bij QDC een webhosting heeft afgenomen en daarvan de e-mail functionaliteit wilt gebruiken, dan kunt u een aangemaakt e-mailadres instellen in verschillende programma’s.
In dit artikel vindt u alternatieve instellingen, welke u kunt gebruiken voor Outlook. Gebruik dit artikel in het geval het toevoegen van het e-mailaccount niet via de Outlook wizard lukt. Dit kan voorkomen wanneer u bijvoorbeeld de DirectAdmin gebruiker wenst in te stellen als e-mailadres.
Let op! Wij raden af om de DirectAdmin gebruiker in te stellen als e-mailaccount.
Belangrijk voordat u deze instructie volgt is dat u in het bezit bent van de inloggegevens (eventueel te testen in de Webmail) en de servernaam. Als u binnen het DirectAdmin controle paneel bent ingelogd, dan ziet u in de URL het volgende staan:
https://web0X.qdc.nl:2222 – waar de X is vervangen door een nummer. Het is belangrijk dat u dit onthoudt, voor het vervolg van de procedure.
Inhoudsopgave
Instellen binnen Configuratiescherm
Ga naar uw Configuratiescherm en kies voor Gebruikersaccounts (te zien met de schermweergave Categorie).
- Kies voor Mail (Microsoft Outlook ***) en klik op E-mailaccounts en vervolgens Nieuw.
- Vink aan “Handmatige instelling of extra servertypen” en kies Volgende.
- Selecteer het vinkje “POP of IMAP” en kies Volgende. Kies hier voor POP of IMAP.
Geef de volgende gegevens op:
Gebruikersgegevens:
Naam: Uw naam, of afdeling naam. Deze informatie is optioneel. Kies wel een naam zodat u uw e-mailadres kunt terugvinden als u meerdere e-mailadressen gebruikt.
E-mailadres: Het gewenste volledige e-mailadres (forwarder of mailbox), zoals deze zichtbaar is in DirectAdmin.
Servergegevens:
Type account: IMAP
Note: Gebruik alleen POP3, als u zeker bent dat u dit wilt gaan gebruiken. Wij raden dit echter af.
Server voor inkomende e-mail: web0X.qdc.nl
Server voor uitgaande e-mail (SMTP): web0X.qdc.nl
Aanmeldingsgegevens:
Gebruikersnaam: De gebruikersnaam van het e-mailaccount waarmee u wenst in te loggen. De volledige juiste gebruikersnaam is zichtbaar in DirectAdmin onder e-mailaccounts (in het geval van de DirectAdmin gebruiker, dient u bijvoorbeeld het @-domein weg te laten).
Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord van uw mailbox.
Wachtwoord onthouden: Alleen aanvinken als het een privé computer betreft, waar alleen u toegang tot heeft.
Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is verplicht: Uitvinken, deze functie wordt niet gebruikt.
Meer instellingen
Kies vervolgens voor de knop Meer instellingen.
Tab Algemeen
Deze instellingen hoeft u niet aan te passen, deze instellingen zijn optioneel.
Tab Server voor uitgaande e-mail
Vink deze keuze aan:: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist
en kies: Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail
Tab Geavanceerd
Pas de volgende waardes voor de poorten aan, wij adviseren de poorten te gebruiken met SSL:
- Inkomende e-mail (IMAP): 993 (met SSL) of 143 (zonder SSL)
- Uitgaande e-mail (SMTP): 465 (met SSL) of 587 (zonder SSL of met TLS)
NB: u kunt alleen SSL kiezen, indien u web0X.qdc.nl kiest. Kiest u mail.uwdomein.nl dan kunt u geen SSL gebruiken. Steeds meer providers en programma’s vereisen zelfs dat u SSL gebruikt.
Kies OK en Kies Volgende
Klik op Voltooien
BELANGRIJK:
Waar in dit artikel gesproken wordt over web0X.qdc.nl, dient u de X te vervangen door de server, waarop uw hosting staat. Dit staat onder andere aangegeven in het e-mailbericht, waarin u uw inloggegevens van DirectAdmin heeft ontvangen. Heeft u deze niet voor handen, dan kunt u proberen naar http://mail.uwdomein.nl:2222 te surfen in een browser. De URL in de browser wordt dan automatisch vervangen door https://web0X.qdc.nl:2222/ – waar de X dan uw server(nummer) toont. Komt u er nog niet uit, dan kunt u ons ook benaderen per e-mail (support@qdc.nl), wij geven u dan uw server door.
Krijgt u een foutmelding bij het Voltooien van de instellingen, controleer dan of alle aanwezige e-mail programma’s zijn afgesloten en probeer het opnieuw.